Dicatat oleh PakciQue | 12/07/2007 10:45:00 AM | | 5 Komen »

~..::Ugut?

Sekitar pukul 1.00 tengah hari semalam, aku ada dapat satu panggilan telefon dari seseorang yang tidak dikenali. Aku tak angkat. Aku biarkan sahaja. Tapi kemudian dia telefon lagi. Dan aku buat bodoh lagi. Buat kali ketiga, dia telefon lagi. Kali ni aku angkat, tapi aku diam sahaja. Aku nak dengar suara dia. Tapi dia pun diam juga. Jadi aku letak. Kemudian, dia telefon lagi. Aku angkat, aku diam, dia mula cakap "Hello".

Aku balas "hello" pada dia. Dan perbualan kami adalah seperti berikut. (Mungkin terdapat perbezaan tidak nyata dari situasi sebenar)

Dia: Ni siapa? (Dengan intonasi yang tidak yakin)

Aku: (He'eh, dah dia yang telefon aku, dia pula tanya aku siapa.) Awak yang call saya. Awak tu siapa? Mana dapat nombor telefon saya?

Dia: Saya dari Jabatan Pengagihan Selat Tebrau. (Selat Tebrau adalah mukim/kawasan/daerah di Johor Bahru). Saya ada dapat borang yang ada nombor awak. Jadi saya nak tau siapa di sana?

Aku: (Mengarut! Ada borang tapi takde nama aku). Awak ni siapa? Nak buat apa dengan nama saya. Saya sekarang ni kat Shah Alam.

Dia: Nama awak, Shah Alam? Tak berapa dengar.

Aku: (Bodoh! Bikin panas tol!) Saya di Shah Alam. Awak siapa? Mana dapat nombor saya?

Dia: Saya cuma ada nombor awak je dalam borang ni. Boleh saya dapatkan alamat awak?

Kemudian, talian terputus. Aku tak ambil pusing sebab tu mesti dia tembak-tembak nombor aku dan mesti ada apa-apa muslihat.

Tak lama lepas tu, masuk satu SMS. (Ejaan adalah sama seperti di dalam SMS)

Boleh awak bagi nama awak, alamat awak dan tempat awak bekerje.untuk memudahkan saya menghantar barang. nombor awak ada tercatit dalam borang kami untuk cabutan bertuah.

Ah, sudah. Ni trik-trik lama la ni. Nak umpan orang macam-macam. Dah lah sekarang ni kes penipuan SMS semakin banyak. Dengan kehadiran SPAM yang boleh 'mencuri' baki kredit. Jadi aku buat tak layan saja dengan kehadiran mesej itu.

Aku ingatkan dan selesai. Rupa-rupanya tidak. Petang tu dia mesej lagi. Tapi perhatikan cara ejaan mesej kedua dia ni.

Klu x tuntut brg awk,awk akn dikenakan hukuman.sbb data yg saya minta dgn awak tak dikemukakan.dlm stgh jam x smpi data yg pihak kami minta. adik tggu je kedatagan kami.harap maklum

Cis! Nak ugut aku pula tu. Tadi minta alamat. Sekarang ni datang nak cari aku pula. Dia nak cari aku kat mana? Dia ingat aku budak-budak. Suka-suka dia je nak gertak-gertak aku.

Geram punya pasal, aku balas mesej dia dengan sedikit gertakan.

Nota: Ketika aku sedang menaip balasan mesej di atas, aku telah mendapat satu mesej lagi. Ia adalah ulangan kepada mesej yang kedua.

Ko xbgth ko spe.Pas2 mntk mklmt mcm2.
Knlkan diri pn tidak.Lps 2 nk ugut.?Ko nk dtg kat mne?Td mntk almt.Nt tau plak nk cr aku.1 lg msj dr ko,aku buat report polis

Terus lepas tu aku tak dapat apa-apa mesej dari dia. Tapi aku ada dapat mesej lain dari nombor yang lain

Kalau boleh tau ni siape

Aku tak layan. Aku tak balas. Tapi aku simpan je nombor dia.

Nota: Sebenarnya aku memang mengharap sangat dia balas mesej aku. Jadi bolehlah aku menebalkan fail polis bahagian Jenayah Siber. Kemudian, bolehlah aku cuba-cuba pergi pusat pembekal talian bimbit tersebut (tak boleh sebut) untuk menyemak empunya milik nombor tu.

5 Komen

  1. Anonymous // Monday, December 10, 2007 8:27:00 PM  

    ellusionist, factory sealed... cemner????

  2. Anonymous // Tuesday, December 11, 2007 10:26:00 PM  

    hukhukhuk..bodoh btl org yg kol u 2 encik dayat..sib baik u bkn jenis mdh ttipu..nt kalo u nk wt report polis, u ajk i skali k..sj nk wt menyemak..hehe..take care syg..

  3. Anonymous // Tuesday, December 11, 2007 10:30:00 PM  

    eh, pencinta lelaki..apsal u nk ikut? i nk join skali ar.tp takut muka x muat..waiseh..!anyway juz take care of yrself mr dayat..

  4. PakciQue // Wednesday, December 12, 2007 8:33:00 AM  

    kimi: ape benda 2..?trik baru ke..?jap lagi aku try search..

    pencinta lelaki: wei..jgn "syg2" ngan aku..kang ade yang kne kapak kang..

    miss aj: kenapa muka leh xmuat plak..?

  5. miss aj // Friday, December 14, 2007 5:21:00 PM  

    sebab muka aj dh byk kali masowk balai..huhu..actly i have no experience with dat particular..hm kalo arrested kat balai,wt malu kuarga jamian jerk..adeyhhh..