Ayat Puitis Hari Raya

Dicatat oleh PakciQue | 9/22/2008 03:04:00 PM | , , | 18 Komen »

Aku tak tau kenapa tiba-tiba aku dapat idea nak buat entri dengan tajuk ni. Tapi, berdasarkan maklumat di Feedjit, aku melihat ada orang cuba membuat carian tentang kata-kata pujangga yang mungkin sesuai untuk ditulis di atas sekeping Kad Ucapan Hari Raya.

Jadi, dengan murah hati. Aku lampirkan beberapa ayat-ayat manis atau ayat puitis yang syahdu untuk dikarangkan di Kad Raya kau.

[nota] Sebahagian dari ayat-ayat ini aku jumpa di internet. Tapi, aku dah tak ingat kat mana aku ambil. Jadi, kepada pemilik asal ucapan-ucapan ini, sila tinggalkan pesanan anda di ruangan komen agar saya dapat kreditkan nama anda. Sila sertakan bukti samada berbentuk pautan ke web asal. Terima kasih.

Setahun berlalu menjelma sudah,
Hari yang dinanti hari yang diberkati,
Ditujukan khas untukmu sebuah warkah,
Menyampaikan salam kerinduan di Aidilfitri.
Hari Raya hari mulia,
Maaf dipinta sesama kita,
Hubungan erat tercipta akhirnya,
Tanda kita bersyukur pada-Nya
andai ada
terkasar bahasa
tersilap bicara
tersinggung rasa
ampun dan maaf jua dipinta
kita sekadar manusia biasa
tak terlepas dari salah dan dosa
andai tangan tak kuasa berjabat
setidaknya kata masih dapat diucap
tulus hati memohon maaf
atas segala dosa dan khilaf
Salam Aidilfitri buat semua
Pada Syawal, bulan yang mulia
Semoga diri kekal bahagia
Bersama kita meraikannya
Sinar Aidilfitri menjelma lagi
Meriah berkumpul di pagi hari
Tangan menyusun sepuluh jari
Ambil kesempatan sesama famili
Awal Syawal rai kemenangan
Umat Islam saling berkunjungan
Tahmid bertakbir erti ketenangan
Bagi insan penuh kekurangan
Selamat Menyambut Hari Lebaran
Takbir bergema di hening pagi
Memohon keampunan kehadrat Ilahi
Kini Syawal menjelma lagi
Ku hulur ucapan Salam Aidilfitri
[nota] Harap kepada yang mengambil ucapan di blog ni, berikanlah sedikit ucapan perhargaan di ruangan komen. OK? Terima kasih.

[Entri Tambahan] Kad Raya

Sekarang ni, dah banyak dan bermacam-macam jenis kad raya yang ada dipasaran. Sama ada kau nak beli sekeping, se'bundle' atau nak tempah.

Kalau dulu, kad raya begitu sinonim dengan corak ketupat, pelita, masjid, bulan dan sebagainya [bagi bermotif korporat dan profesional] atau kartun-kartun tertentu seperti bermain meriam/mercun, membuat kuih, pergi beraya ke rumah awek/bakal mertua, balik kampung naik kereta dan sebagainya.

Tapi, kebelakangan ni. 2,3 tahun yang lepas bila aku mula berjinak-jinak dengan membuat Kad Raya tempah. Aku perasan pengedar/pencetak kad raya membuat satu revolusi terhadap antaramuka kad raya dengan menampilkan tema-tema yang dekat dengan budaya dan adat melayu. Contohnya congkak, keris, songket, batik, gamelan dan sebagainya. Dengan menggunakan warna tema emas dan perak menjadikan ia sangat eksklusif.

Kad Raya Percuma

Tahun ni, aku bermurah nak berikan kad raya percuma [bukan e-kad tau. Kad betul2 punya] kepada semua pengunjung blog aku sama ada yang baru, lama, kejap ada kejap takde, tegar dan sebagainya. Apa yang perlu kau lakukan, tinggalkan alamat di ruangan komen DI SINI. Cepat sementara raya berbaki seminggu lagi dan hari Jumaat adalah hari terakhir aku mendapat akses internet sebelum pulang berhari raya.

Terima kasih kepada enveluv

Dan kepada yang teringin nak hantar kad raya kat aku, boleh KLIK SINI untuk dapatkan alamat aku.

18 Komen

  1. Tuan Kedai // Monday, September 22, 2008 9:24:00 PM  

    Salam..

    ok, aku dah send kad raya kat pakciQue. huhu..

    kad raya tu akan dihantar pd 30/09/2008 dan dijangkakan akan sampai pada 05/10/2008.

    oleh krn kad tu sampai time raya (dah raya), jadi aku ucapkan selamat hari raya aidilfitri dulu la kat sini yer. hehehe..

    sekian,

    World Of Mohd. Azizwan

  2. Adi // Tuesday, September 23, 2008 2:19:00 AM  

    salam ... aku terlambat sangat jumpa site yang ada sediakan service nih. kesian aku, kad2 raya aku dah kirimkan banyak kat kawan2 aku tp satu ayat2 power macam yang ada kat site ni pon aku tak reti nak compose. ayat2 biasa ja aku buat. tapi takpa, ayat2 world class ni aku save je utk keperluan masa depan. aku pon teringin nak ngucap salam lebaran untuk pakcique. makcique kim salam ngan pakcique... :-p

    terima kasih dan salam ukhwah dari aku, embun menitik

  3. not touch // Tuesday, September 23, 2008 8:33:00 AM  

    ni alamat aku..
    jom tukar kad raya

    No.36B, Kampung Pagar Museh
    09700 Karangan, Kulim
    kedah Darul Aman

  4. PakciQue // Tuesday, September 23, 2008 9:05:00 AM  

    Mohd. Azizwan: bro..aku tak jumpa pun alamat ko..camne aku nak sent...

    pe2 pon..salam aidilfitri..

    Embun Menitik: alamak..awak xleh jadi makcique saya..sebab saya dah ada 'makcique'...hmm...salam lebaran untuk awak gak..

    tak teringin ke nak tukar2 alamat...?

    blogger kampung: tq...tunggu kiriman dari aku..

  5. Anonymous // Wednesday, September 24, 2008 11:04:00 AM  

    Thanx yerk sbb publish ayat2 tu...
    sy dh amik 2 rangkap...
    :)

  6. Tuan Kedai // Wednesday, September 24, 2008 2:42:00 PM  

    pakciQue, aku dah letak alamat aku kat posting yang pakciQue tinggalkan komen tu. huhu.. Tp takpela, mungkin pakciQue terlepas pandang kot.

    Next year punya raya boleh lah hantar kad raya awal2 kat aku. hehehe..

    Selamat hari raya lagi sekali ;-)

    World Of Mohd. Azizwan

  7. Anonymous // Wednesday, September 24, 2008 5:02:00 PM  

    ello pakcikQue..
    dah hantar kad raya kat ko..
    ni plak alamat aku..
    http://tinypaste.com/c51fa

  8. Anak Perak // Wednesday, September 24, 2008 6:28:00 PM  

    haha...ok..

  9. PakciQue // Wednesday, September 24, 2008 9:40:00 PM  

    Sherina: Ok..same2...xkisah pon amik bpe byk..

    Mohd. Azizwan: Ok..aku try hantar tahun ni gak..xkisah lah sampai dah dekat krismas nnt...

    hatta: Ok..kad raya odw..

    Anak Perak: ok...eh..jap..ape yg ok...?salah entri lah bro...patutnya kat entri Iklan Raya..

  10. Anonymous // Friday, October 17, 2008 2:03:00 PM  

    pakcik sila ke http://selangor2u.com untuk tuntut hadiah anda....tinggalkan email anda yea....rm50 NIE hadiah die

  11. PakciQue // Friday, October 17, 2008 3:33:00 PM  

    mazuki: dah email dah...pergh..aku memang seh...xsangka..xsangka..

  12. rashamus // Monday, August 17, 2009 3:39:00 PM  

    Salam..terima kasih la byk² di atas ayat ini..

  13. Anonymous // Wednesday, September 08, 2010 2:07:00 PM  

    thank you .

  14. Weiart // Monday, August 08, 2011 1:03:00 PM  

    TQ very much bro.. nice..

  15. Pelita Cemeni // Tuesday, August 09, 2011 2:43:00 AM  

    Salam..terima kasih di atas servis usaha atas ayat ini..

    MZDMAMAT.

  16. NUR AMINA // Tuesday, August 16, 2011 10:10:00 AM  

    TQ ambik satu ye!

  17. 'adawiyah az-zahraa' // Tuesday, August 23, 2011 11:44:00 AM  

    thanks for info yerp:)

    sy nk buat kad raya letak lam Fb. huhu.

  18. F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A // Friday, August 26, 2011 8:45:00 PM  

    thanks untuk ayat puitis itu... :) terima kasih sangat sangat...