Tunang Ep1: Hantaran

Dicatat oleh PakciQue | 7/13/2007 02:02:00 PM | , | 4 Komen »

Aku mulakan entri pertunangan aku denan bercerita pasal barang hantaran. Seprti yang sedia maklum, menjadi adat untuk bilangan dulang dalam nombor ganjil seperti 3, 5, 7, 9 dan seterusnya. Dan juga menjadi adat bilangan hantaran perempuan akan lebih dari bilangan hantaran lelaki. Maka, kalau pihak lelaki ingin menghantar 25 dulang hantaran, maka pihak perempuan perlu membalas 27 dulang hantaran atau lebih. Mungkin menjadi malu agaknya kalau pihak perempuan membalas kurang dari pihak lelaki. Di sini perlunya kedua-dua belah pihak untuk berbincang berapa dulang ingin dihantar dan berapa dulang yang mampu dibalas.

Seperti kes aku, aku dah berbincang dengan Fara untuk menggunakan nombor perdana seperti 2, 3, 5, 7, 11 dan seterusnya. Bilangan yang paling kecil adalah 3 berbalas 5 (2 adalah nombor perdana yang genap). Tetapi memandang kedua-dua keluarga kami adalah besar maka kita orang berpakat untuk tukar kepada 5 berbalas 7. Dan bermulalah kami menyenaraikan barang-barang yang ingin diberi.

Kemudian datang idea atau cadangan dari pelbagai pihak dan akhirnya bilangan dulang terpaksa ditambah dan ada juga barang-barang yang terpaksa digabung dalam satu dulang supaya tak kelihatan terlalu banyak. Nanti takut orang kata ingin menunjuk-nunjuk pula. Dan kata putus diambil untuk menggunakan hantaran 11 berbalas 13.

Hantaran Pihak Lelaki

Pertama sekali yang wajib ada dalam senarai adalah cincin pertunangan. Satu masalah dengan si Fara ni, nak tentukan saiz jari dia. Macam berubah-ubah. Nak bawa dia sekali masa pergi beli, nanti dah tiada nilai kejutan pula. Jadi main agak-agaknya. Kesudahannya, muat-muat tapi sedikit longgar.

Kemudian, perkara kedua yang wajib adalah duit tanda. Biasanya bernilai 1% dari jumlah wang hantaran bila nikah kelak. Nilai yang telah dipesetujui adalah RM89.89.

Dan aku pun menggabungkan cincin dan duit tanda dalam satu dulang.Dulang yang kedua pula adalah sirih junjung. Bab sirih junjung di pon ada sedikit pening. Mula-mula nak gunakan sirih plastik. Jadi nampak cantik dan segar selalu. Kemudian boleh dijadikan hiasan meja. Tapi memandangkan pihak perempuan inginkan daun sirih yang segar, maka aku pun gunakan la daun sirih ori. Dan telah mengupah Mak Uteh aku untuk gubah sirih junjung ni.

Al-Quran dan telekung. Mentang-mentang tema warna ungu. Al-Quran pun kena warna ungu juga. Mula-mula hantaran ni aku nak bagi masa nikah. Tapi mama yang suruh bagi masa tunang.

Yang ni pula cokelat yang konon-konon nak warna ungu juga. Jadi gunalah cokelat Cadbury. Orang kedai hantaran tu yang bagi cadangan sedemikian rupa. Lepas tu aku penuhkan bakul tu dengan cokelat duit emas. Dah macam peti harta karun lanun.

Kain, tudung dan broach ni aku sekalikan dan maka raya tahun ni, aku akan sedondon dengan Fara. Horey.

Hantaran yang paling aku suka sekali. Beg tangan dan kasut sebab aku yang pilih ikut selera aku. Bila tunjuk kat semua orang, semua orang cakap cantik. Dan bila yang empunya diri pun cakap cantik, kembang aku dibuatnya. Siapa kata lelaki xpandai memilih hadiah yang sesuai. Tak percaya, tanya Wani.

Yang ni pula adalah barangan solek, wangian dan mandian. Saja campur-campurkan bagi nampak banyak dan semak.

15 potpori menghiasi hantaran yang ini. Aku pun tak tau apa makna 15. Tapi saja bagi banyak. Nanti senang Fara nak bagi pada saudara atau kawan-kawan dia yang datang tolong atau merewang kat rumah dia. Entah cukup entah tidak.

Buah-buahan juga turut diletakkan di dalam dulang. Banyak sangat. Yang aku sempat ingat, ada buah epal merah, epal hijau, limau, oren, anggur, pear. Dan setiap buah ada 3 biji yang memberi makna "I LOVE YOU"

Tak sah kalau tak ada gula-gula kan. Mula-mula aku beli gula-gula sugus sebab nak bagi berwarna warni. Bila tengok semua hantaran aku wara ungu, aku pun pergi la cari gula-gula yang sampul dia warna ungu saja. Tapi bila dah letak, macam sayang pula pada sugus yang lain-lain tu. Jadi aku letak la sikit sugus yan warna lain. Buat cantik.

Sebenarnya ada hataran lagi satu. Tapi ada tragedi dengan kek tu. Mula-mula aku pergi tempah kek 1.5kg. Lepas tu selang beberapa hari, pergi buat tempahan hantaran. Orang hantaran tu cakap, kotak yang dia deko tu muat untuk letak kek 1.5 ke 2 kg. Tapi bila dan ambil kek, sebenarnya tak muat. Tapak alas kek lebih besar dari kotak palstik. Jadi mulalah masig-masing jadi "Mekgeber" cuba untuk muatkan kek tu dlm kotak juga. Jadi langkahnya, buka tapak kotak. Maka hantaran kek aku bertapakkan alaskan kek. Bukan tapak kotak. Huh!

Hantaran Pihak Perempuan


Sekarang kira bergerak ke hataran pihak perempuan. Disebabkan aku pun agak malas ketika ini untuk komen satu-satu. Jadi kau orang cuci mata je la eh.

Aku up kan hantaran pihak perempuan selonggok terus. Dan aku bagi percuma katil dia sekali. nanti Insya-Allah, aku tidur kat katil la.

Antara hantaran pihak perempuan adalah Sirih Junjung, Baju kemeja dan Seluar, Sejadah, Barang mandian dan wangian, kek, cokelat, puding, buah-buahan, kasut dan stokin, Tuala, Dompet dan Tali Pinggang, Kain dan Sampin, dan Potpori. 13 dulang semua sekali.

Sekian untuk tatapan hari ini. Nanti esok-esok aku buat entri yang lain pula.

p/s: Klik gambar untuk lihat yang lebih besar dan jelas.

Aku ambil gambar guna kamera HP. Kualiti sedikit terjejas sebab masalaha kurang cahaya.

4 Komen

  1. Anonymous // Tuesday, July 17, 2007 9:32:00 PM  

    hantaran yg cantikk.. nnti aku punya kenduri, leh laa consult ngan ko..

    x semua laki pandai pilih brng wanita, tp pakcik mmg superb..:)

  2. Anonymous // Wednesday, September 12, 2007 10:12:00 PM  

    wah pakcik.. aku suka warna tema ko... klu tak keberatan kongsi ler sekali budged hantaran ko & berapa lama ko buat preperation

  3. Anonymous // Sunday, December 02, 2007 8:58:00 PM  

    hm...mcm meriah je majlis pertunangan fara n dayat.nnt u all kawen jgn lupa jemput sume kwn2 k..

  4. Anonymous // Friday, December 19, 2008 11:35:00 AM  

    lawa hantaran. Pinjam. Nak letak kat mesrarakyat.wordpress.com

    syukran aa..