Diet Untuk Kurus::..~

Dicatat oleh PakciQue | 8/14/2008 08:43:00 AM | , , | 0 Komen »

Ada satu hari tu, masa aku dalam perjalanan nak ke JB bersama bos aku, En Abd Rauf Ahmad, dengan BMW 5 series dia yang baru tu, dia ada tanya kat aku satu soalan.

"Yat, bagi aku petua nak kurus. Aku tengok kau makan banyak, tapi badan tetap kurus je."

Hm, dan ramai orang yang tanya kat aku soalan yang lebih kurang sama. Aku pun sebenarnya tak tau nak bagi pandangan yang macam mana. Hakikatnya, aku sendiri tidak mengambil diet yang seimbang.

Tapi, dalam ramai-ramai makhluk tuhan paling seksi , cuma seorang sahaja yang aku pernah lihat keberkesanan dia mengamalkan diet dan gaya hidup yang sihat.

Ok, di sini aku perturunkan sedikit amalan diet yang boleh kau amalkan kalau berminat nak mengurangkan sedikit berat badan. Dalam masa sebulan, kau boleh kurang 1-3 kg. Cubalah.

Sarapan

Sangat penting. Hakikatnya, aku sendiri tidak bersarapan. Tapi, sarapan adalah makanan yang sangat penting untuk memberikan kau tenaga di pagi hari. Aku kalau lapar pun, hanya bersarapankan Milo sahaja.

Amalkan sarapan bijirin seperti cornflakes dan segelas jus oren. Kurang kalori, tinggi serat. Air oren tu boleh buat cuci perut. Paham-paham lah sendiri kan.

Aku tak galakkan kau orang sarapan nasi lemak ke, roti canai ke, teh tarik. Seminggu sekali boleh lah. Tapi, hakikatnya aku tak galakkan langsung. Kalau boleh, kau lupakan terus.

"Huh, nasi lemak? Apa tu? Adakah sejenis kenderaan?"

Tengahhari

Kalau boleh elakkan atau skip makan tengahhari. Kalau terasa lapar, makan buah-buahan seperti betik, pisang atau tembikai susu. Baik untuk pelawasan. Mudah nak YAK.

Malam

Seelok-eloknya, awalkan makan malam. Sebaik-baiknya pukul 6 dan sebelum pukul 8. Lebih kurang macam waktu kita berbuka. Menunya, nasi [sedikit] + sayur-sayuran [buat sup pun sedap] + ikan [rebus atau kukus]. Jangan mengambil menu yang terlalu berat dan berkalori tinggi.

Supper

Mungkin pada waktu begini, kau akan terasa sedikit lapar kan. Elakkan pengambilan makanan yang berat seperti makan lauk makan malam tadi. Sekeping roti mungkin sudah memadai.

Tambahan

Aku tak pasti akan pengambilan susu. tapi kalau perlu ambil, pastikan yang mengandungi rendah lemak. Pengambilan snek seperti kentang goreng, jajan makanan ringan, minuman berkarbonat dan sebagainya adalah dilarang keras sama sekali. Dan yang paling penting, banyakkan minum air kosong.

p/s: aku pernah mendapat tanda-tanda nak demam, aku pulun air kosong banyak-banyak sampai dalam satu hari tu, aku rasa ada dalam 20 kali aku ke tandas. Esoknya, aku dah cergas semula.

Senaman

Sesuatu yang tak boleh kau abaikan. Sekurang-kurangnya berjalan kaki sejauh 1-2 km sehari sudah memadai. Asalkan berlaku pembakaran lemak di dalam badan. Tak perlulah nak buat sit-up ke lompat kijang ke. Yang penting adalah pengeluaran peluh.

Penutup

Kadang-kadang, lemak di dalam badan kita tu dah tak boleh dibakar. Tapi, kita boleh tukarkan lemak tersebut kepada otot. Maka, bolehlah cuba-cuba pergi gym.

p/s: dikesempatan kerana menggunakan nama bos aku, aku di KedaiMagik ingin mengucapkan Selamat Ulang Tahun Kelahiran Yang ke 31 kepada En Abd Rauf Bin Ahmad. Semoga bertambah rezeki dan umur. Amin.

0 Komen