Lu Fikirlah Sendiri

Dicatat oleh PakciQue | 8/19/2008 07:23:00 PM | | 2 Komen »

Kenapa aku guna tajuk ni. Saja je. Takde kaitan pun. Tapi ada lah. Sikitlah. Kebetulan aku layan Nabil kat Youtube tadi. Jadi, saja lah gunakan tag line Nabil tu sebagai tajuk entri. Boleh? Belasah lah Labi.

Ok, sebenarnya apa yang aku nak cerita ni takde kaitan secara langsung dengan aku. Tapi, tak mustahil akan berlaku. Kan? Semua orang ada peluang untuk kena. Walaupun kau anak tunggal.

Ok, katakan kau [lelaki] ada seorang awek, tunang atau isteri. Tapi sebenarnya kau lebih muda dari adik ipar kau atau kau lebih tua dari abang ipar kau. Dan sebalikkan, adik kau ada tunang atau isteri yang lebih tua dari kau atau abang kau ada tunang atau isteri yang lebih muda dari kau.

Apa nama panggilan yang kau nak gunakan? Kakak? Walaupun kau lebih tua dari dia. Atau dia panggil kau abang walaupun dia lebih tua dari kau?

Kalau kau berasal dari susur galur seorang jawa macam aku, tak kira apa umur kau, tapi kalau kau berasal dari susur galur keluarga yang lebih muda, maka kau kena guna panggilan hormat yang selayaknya kepada orang dari susur galur keluarga yang lebih tua.

Contoh. Mak Long kau baru je melahirkan seorang anak lelaki. Walaupun anak itu masih kecil, kau tetap kena panggil dia abang. Apatah lagi kalau nenek kau melahirkan seorang lagi zuriat. Kau kena panggil anak itu PakciQue pakcik atau Pak Su. Kalau je!

Hm, tu kalau terjadi dikalangan adik beradik kau. Bagaimana kalau terjadi di kalangan pakcik atau makcik kau. Mereka berkahwin sekali lagi dan pasangan mereka itu jauh lebih muda dari kau atau sebaya atau tua setahun 2 saja. Kau nak panggil dia makcik ke atau kakak? Atau panggil nama?

Hm. Lu fikir lah sendiri! Nabil oh Nabil.

2 Komen

  1. Anonymous // Sunday, August 24, 2008 7:49:00 PM  

    lo....gaya ko ada style nak jadi penulis....kenapa ko x mintak keja sbagai penulis ja,aku tgk ko ada bakat dalam bidang penulisan,idea ko pun banyak,aku syor kn ko tambah gambar2 kasi menarik skit...
    memang rancak la...kalau org penang cakap.....pergh.....macam nasi kandar line klia ka
    myspace.com/tarantula306

  2. PakciQue // Monday, August 25, 2008 10:59:00 AM  

    Penulis..?aku hanya minat magik..kalo aku jd penulis pon, aku menulis perkara yg berkaitan dgn magik je..

    ape pon..terima kasih atas komen, cadangan dan teguran..