Goda 8TV #03

Dicatat oleh PakciQue | 9/03/2008 04:37:00 PM | , , | 0 Komen »

Huhuhu. Aku terlepas menonton drama ni minggu lepas. Sebab aku dalam perjalanan dari JB ke Shah Alam. Dalam kereta. Jadi, aku menonton di web 8TV je. Itu pun, hari ni baru dapat tonton. Sebab tak dapat nak online. Hampeh.

Untuk minggu ni, Goda membawa tajuk Mesra Tapi Kawan. Hm. Macam hampir tajuk lagu Teman Tapi Mesra pula.

Untuk kali ni, lebih banyak penggunaan dialog berbahasa inggeris yang digunakan. Aku terpaksa ulang dengar beberapa kali untuk menangkap apa yang diucapkan oleh pelakon tu. Aku rasa, ni mesti ada masalah dengan boom mic masa shoting. Aiyoh!

"Soalan paling kerap orang tanya. Apa rahsia mencari cinta? Kenapa sesetengah orang, sentiasa dikelilingi cinta. Tapi, bagi orang lain pula, cinta seolah-olah tak nampak mereka.
Hm, sebenarnya cinta tak banyak berbeza dengan benda lain dalam hidup. COntohnya, jual beli. Apa yang buat kita pilih satu barang, dan bukan barang yang lain." -M

Dilema kali ni, datang dari C yang menaruh hati kepada G yang seakan-akan tidak memahami isi hatinya walaupun telah dicurahkan secara halus. Mereka telah berkawan hampir 3 tahun dan merupakan rakan sekerja. Dan keadaan bertambah rumit, bila ada seorang pesaing yang seolah-olah berebut untuk menawan hati nan satu.

Nasihat dari M:
  1. Persaingan bukan sesuatu yang negatif.
  2. Belajar dan kenalpasti kelemahan dan kekurangan pesaing.
  3. Cari daya penarik yang ada pada pesaing dan bentuk daya penarik yang sama.
  4. Berikan sesuatu yang lebih baik dari pesaing berikan.
Si Burhan pula sekali lagi cari pasal. Kalau minggu lepas, dia dengan berat hati menolak arahan Adela untuk menggantikan tempatnya di seminar. Kali ni, dia secara tidak sengaja telah ter'emel pelan pemasaran projek Corona kepada syarikat pesaing mereka. Sepatutnya ke Adela. Hm, benganglah si Adela tu. Kau memang sengaja cari pasallah Burhan.

"To err is human, to forgive, divine" - Alexander Pope

"If you know your enemies and you know yourself, you will not be imperil by 100 battles.

If you do not know your enemy, but know yourself, you will win one, and lose one

But if you don’t know your enemy and nor your self, and you will be imperil by every single battle."
-Sun Tzu

Tapi, aku suka babak masa Adela dan Burhan berborak di dalam kereta. Reaksi dan air muka Adela bila Burhan bercerita tentang seorang wanita ketika dia di kampus dahulu.

Drama ni betul-betul up-to-date dengan realiti kehidupan. Jangan tak tau, Adela ada akaun di Facebook dan menghubungi rakan lamanya untuk diajak keluar makan selepas ayahnya membatalkan makan malam mereka kerana menghadiri mensyuarat. Tak pasal-pasal, aku pun mendaftarkan diri di Facebook. Betul-betul penangan lah cerita ni. selain itu, ada juga di tunjukkan Burhan menghantar pelan pemasaran projek Corona itu menggunakan Gmail dan ber'YM dengan Adela. Kat ofis aku, YM diharamkan. Hampeh!

Sanya masih lagi dengan misinya membongkarkan identiti M. Email palsu yang dihantarnya kepada M sudah dibalas. Dan menjadi parah. Sanya digosipkan berskandal dengan En. Zainal. Bos akhbar tabloid tu. Dan aku suka dengan cara Sanya 'balas' balik gosip tu kepada sipembawa cerita.

Cerita ni memang lain dari yang lain.

Sanya juga ber'facebook, ber'YM juga dalam episod kali ini. Kan bagus kalau pihak produksi meletakkan link blog aku dalam salah satu episod cerita ni. Mungkin dalam musim ke2. Mungkin aku jadi watak yang ada dilema dan meminta bantuan dari M. Hehehe.

Bagi saya rahsia mencari cinta ialah... takde pape. Takde rahsia sebenarnya. Yang perlu ialah usaha dan keyakinan.
Kita mesti percaya yang baik tu,akan datang. Tapi yang paling penting, kita mesti kenal diri kita sendiri. Apa yang kita nak. Dan apa yang kita perlukan. Supaya bila yang baik itu datang, mata kita terbuka untuk melihatnya. -M

Ulasan

Aku dah ulas sikit-sikit dalam entri di atas. Aku cuma nak tegur sekali lagi. Dalam YM, adela minta dokumen dalam bentuk Power Point. Tapi, dalam emel, Burhan hantar file berformat *.doc (Word). Macam mana ni Encik Produksi. Tapi kan. Sebelum-sebelum ni. Dalam mana-mana drama. Aku jarang perhatikan benda-benda ni. Kalau dalam filem, selalu lah. Mungkin sebab aku terlalu terperinci dalam memahami drama ni. Maka, banyak kesilapan-kesilapan teknikal yang aku nampak walaupun kecil. Tu tanda aku prihatin.

p/s: Ada juga insan yang rajin membuat review drama Goda ini di Wikipedia.

0 Komen