Goda 8TV #02

Dicatat oleh PakciQue | 8/22/2008 08:59:00 AM | , , , , | 3 Komen »

Drama bersiri yang sepatutnya mendapat rating yang sangat bagus. Tapi, dek kerana bertindih dengan Kekasih Ku Seru, aku takut-takut drama ini takde siri ke-2 pula. Berdasarkan semakan aku, selepas episod ke-2 semalam, ada 3 pengguna [mungkin orang yang sama] yang membuat carian "Goda 8TV" atau "Series Goda 8TV" dan masuk ke blog aku. Tak tahulah sama ada untuk mendapatkan info atau mencari video. Kalau kau masuk untuk mencari video Goda, aku cadangkan kau ke web 8TV sendiri. Ok? Di sini cuma ada ulasan.

Alamak! Panjang pula pendahuluan.

Ulasan Episod #01 KLIK SINI

Ok, episod semalam, aku tak berapa tumpukan perhatian sangat terhadap dialog sebab agak bising suasana di dalam rumah aku. Jadi, aku akan review semula bila aku selesai menonton video dari 8TV.

Tajuk untuk episod ke-2 adalah "Ai Pecah Tembelang". Kelakar. Agak kelakar masa Nas-T nyanyikan lagu P. Ramlee yang dipetik dari filem Madu Tiga.

Untuk episod ke-2 ni lebih berkisar tentang perkara membuat pilihan. Setiap manusia sentiasa berdepan dengan satu keadaan yang memerlukan dia membuat pilihan.

"Dalam hidup, kita sentiasa berdepan dengan pilihan. Ada yang senang. BANYAK yang susah. Terutama sekali, bila kita mesti pilih antara dua keinginan. Dah naluri manusia. sentiasa nak kan yang lebih baik. Kita tak selalu bersyukur dengan apa yang kita ada. Kadang-kadang, kita yang dah dewasa ni pun tak dapat nak buat pilihan yang matang."-M

Episod semalam ada 3 sub plot iaitu cerita watak jemputan yang dibintangi oleh Nas-T sebagai Jejaka Idaman [JI], cerita Sanya dengan misi membongkar rahsia M, serta cerita Burhan dan Adela yang akan aku ulas satu persatu.

Satu: JI telah menghantarkan email ke M mengenai pilihan yang perlu dibuat terhadap 2 wanita yang disayanginya. Seorang yang telah lama berkawan sejak sekolah menengah lagi, D dan seorang lagi baru je kenal, F. Melalui Myspace. Ops!

[quote of the day]
"Ntah kenapa, mungkin bosan ataupun saja gatal..." - JI

Sekali lepas tu, kantoi lah pula dengan kawan kepada D. Amik kau! Kesudahan yang sangat azab. Tengok lah sendiri.

Moral. Jangan bagi kad kredit anda kepada wanita meskipun dia isteri kau atau tunang kau. Apatah lagi kalau sekadar awek. Hahaha.

Dua: Sanya pula masih lagi dengan misinya untuk membongkar identiti M. Dan dalam episod ni, Sanya telah didatangi mimpi. Mimpi apa? Kena tonton sendiri.

Di akhir episod, Sanya telah menhantar emel kepada M. Tetapi menyamar sebagai lelaki, Z [aku rasa bekas kekasih mungkin] yang sedang belajar di luar negara. Menjalinkan hubungan dengan gadis di sana tetapi ada wanita lain telah dikenali sejak di UM, S [Sanya lah tu].

"Nama saya Zul Z. Sekarang ni, saya tengah study untuk ijazah masters di UK. Saya telah menemui seseorang di sini bernama Mona. Masalahnya sekarang, saya juga ada seorang teman wanita di KL - junior saya ketika saya di UM dulu. Namanya Sanya S.Apa harus saya buat" -Sanya

Apa motif Sanya?

Tiga: Kali ni, kau di ajak berkenalan dengan Rina, anak buah kepada Burhan yang sangat sayangkan pakciknya. Adela meminta Burhan menggantikan tempatnya untuk menghadiri seminar. Alasan. nak pergi spa! Maka, Burhan terpaksa membuat pilihan antara menurut arahan ketuanya atau pergi bermandi-manda di Desa Waterpark bersama Rina seperti yang telah dijanjikannya.

Dan bercuti bersama Rina adalah pilihan dia. Masa tengok air muka Adela bila Burhan menyatakan pendirian dia, aku cakap;

"Burhan, kau buat spoil. Habis lah kau tak dapat nak Goda Adela!"

Tetapi, hadiah pelampung dari Adela kepada Burhan untuk Rina adalah tanda Adela tidak berkecil hati. Fuh! Lega! Keluar dari skeptikal filem/drama melayu.

"TQ 4 the floaties. Rina suka sgt. Sori tak dpt ganti Cik Adela kat seminar tu. Hope it's not as boring as you think it is." -SMS Burhan

"It's ok. I harap sangat ada orang dalam kehidupan I buat keputusan macam you. Especially when I was Rina's age. Rina memang bertuah" -SMS Adela

Apa yang Adela cuba maksudkan?

"Bukannya senang nak buat pilihan. Lepas pilih, kena pula hadapi kesan pilihan tu. Tapi, kalau lambat pilih pun, ada akibatnya juga. Yang dikejar mungkin tak dapat. Yang dikendong berciciran.
Tapi, pilihan yang dibuat dengan penuh keikhlasan dan mendengar kata hati, biasanya akan membawa HANYA yang terbaik untuk kita. DAN untuk orang lain juga.
Bagaimana dengan mereka yang terluka akibat pilihan orang lain? Sebenarnya, kita semua ada pilihan. Kita boleh pilih untuk terus terluka ataupun kita boleh pilih untuk memulakan hidup baru.
Mana satu pilihan kita?"
-M

Ulasan:
Untuk kau orang yang akan menonton semula Goda di 8TV, sila perhatikan dua kesilapan post produksi yang telah berlaku.

Satu: Ketika Burhan menyandarkan kepala Rina dengan pelampung, ada nampak tulisan di pelampung tersebut. Kemudian, pada shoot lain, tulisan itu telah hilang.

Dua: Ketika Sanya menaip di laptopnya, apa yang dilafazkan di bibirnya adalah tidak sama dengan apa yang ditaip di laptopnya. Yang aku quote kat atas tu, apa yang ditaip di laptop. Kalau kau orang rajin, tulis apa yang Sanya sebut ketika dia menaip di ruangan komen.

ALAHAI.

p/s: Sebab aku review drama Goda ni, aku dapat kawan baru.

3 Komen

  1. Anonymous // Saturday, September 13, 2008 6:59:00 AM  

    bro..
    ko taw x nme bdak yg belakon sbgai 'f'?

  2. PakciQue // Saturday, September 13, 2008 11:09:00 AM  

    anonymous: Sori bro..aku tak tau la...aku try tgk balik kat kredit dalam GODA..tp tak tunjuk..

  3. msdaisy // Sunday, September 28, 2008 7:58:00 PM  

    hey.. i also aktif balik my facebook selepas tengok GODA.. hahaha