Mari Mengenal Twitter Siri 01

Dicatat oleh PakciQue | 10/29/2008 11:23:00 AM | , , | 3 Komen »

Aku perasan ramai blogger yang tidak ada Twitter. Aku tak tahu pula kenapa. Mungkin mereka tidak tahu akan kewujudan micro-blogging ini atau tidak tahu akan kemampuan Twitter sebagai alat pemasaran. Lebih-lebih lagi kalau kau seorang pro-blogger. Ha. Tu lagi satu istilah.

Taknak jadi macam buku sekolah. Aku bagi maklumat pengenalan pasal Twitter ni sikit je. Nak tahu lebih lanjut. Boleh tanya en. google atau en. wikipedia. Ok.

Twitter ni lebih kurang juga macam blog. Cuma lebih ringkas dan terhad (140 aksara saja). Dah macam main SMS pula. Tapi, yang menariknya, kau boleh dapatkan update terkini atau memberikan update terkini dengan mudah dan pantas. Kau sarapan apa tadi. Lepas tu kau buat kerja apa. Makan tengahari kat mana. Dengan kata mudah. Setiap apa yang kau buat, kau boleh kemaskini secara langsung. [Nota untuk PakciQue: Ada huraian lanjut untuk perenggan ini dalam entri akan datang.]

Antara kegunaan lain Twitter adalah:-
  • Mendapatkan trafik. ✔
  • Memperkenalkan produk dan penjenamaan.
  • Untuk mendapatkan maklum balas.
  • Menggajikan pekerja [terutama freelancer] untuk membina web atau logo.
  • Membaca berita terkini dan sensasi. Contoh.
  • Dapat kawan baru. Dah macam friendster kan?
  • Sebagai peringatan atau To-Do list.
  • Alat perhubungan antara kenalan pejabat. Terutama kalau berkaitan dengan kerja-kerja.
  • Peringatan kepada pelanggan. Kau ada produk baru yang ingin di war-warkan?
Ok. Sekarang ni kau dah ada idea akan kebaikan kegunaan Twitter. Kau dah boleh mula bayangkan dan berangan akan kehebatan Twitter dan manfaatnya kepada blog kau.

Apa yang perlu kau buat sekarang adalah daftar dan follow aku.

U Follow Me. I Follow U.

Ok. Untuk siri akan datang, aku akan terus ke tujuan dan matlamat. Aku akan huraikan satu persatu cara untuk mendapatkan follower yang ramai dan bagaimana dengan Twitter, kau boleh mendapat trafik yang banyak. Ok? Jangan lupa follow aku. Kalau tak, kau lambat dapat update terkini.

✔ Ini adalah fokus utama yang akan dibincangkan dalam entri-entri yang akan datang.

**Aduh! Tunggang langgang ayat aku. Ni lah padahnya kalau buat review pasal benda yang berkaitan dengan dunia teknologi. Susah nak cari kata yang sepadan dengan bahasa Melayu.

3 Komen

  1. bluecrystaldude // Wednesday, October 29, 2008 1:08:00 PM  

    Twitter is the best thing that ever happen after internet invention. It serves as a notification, as an instant messenger and when you want to know others opinion on certain matter, just post it there. You will surprise on how people response. Oh, after sign up for Twitter, why don't you add on your firefox browser with twitterfox? Double the easiness of twittering!

  2. bonoriau // Wednesday, October 29, 2008 6:15:00 PM  

    Blue I totally agree with you. Hope I'll contribute bit to our network.

  3. PakciQue // Thursday, October 30, 2008 10:34:00 AM  

    bluecrystaldude: Yup..i have try TwitterFox..but it seem no proper install..i dont know why..

    bonoriau: wow..to many blog..do u update it all daily..?