Fakta Isi Rumah Dari IKEA

Dicatat oleh PakciQue | 11/15/2008 12:46:00 PM | | 2 Komen »

Sedang aku rehat-rehat di rumah, mata aku terpandang pada satu katalog di atas sofa. Aku perhatikan. Oh! Katalog IKEA. Aku capai dan aku belek-belek. Dalamnya ada pelbagai rekaan perabot dan kelengkapan rumah yang sangat cantik dan menarik. [IKEA tidak bayar aku untuk review ini ok!]

Tiba-tiba mata aku terpandang kepada beberapa fakta yang menarik dan ingin aku kongsi bersama dengan kau semua.

  • Dapur
  • 52% rakyat Malaysia berpendapat dapur adalah tempat paling sesuai melepak dan berborak ketika berada di rumah.
    [Aku setuju. Dan orang-orang kampung pun kalau datang ke rumah jiran, suka masuk ikut dapur kan?]

  • Kerusi
  • 28% rakyat Malaysia 'memaksa' tetamu mereka berdiri ketika datang berziarah ke ruamh mereka.
    [Pun aku setuju. Bila buat rumah terbuka, memang akan ada tetamu yang terpaksa makan berdiri.]

  • Lengkapan memasak/kuali/periuk
  • 40% rakyat Malaysia gemar memasak.
    [Aku setuju. Dan aku tergolong dalam golongan ini. Maksud aku, golongan 60%]

  • Lengkapan memasak/kuali/periuk
  • 20% rakyat Malaysia mengatakan bahawa hari minggu yang baik adalah dengan memasak resepi eksotik di rumah
    [Aku pula. Hari minggu yang terbaik adalah dengan tidur]

  • Gelas/Pinggan/Set Kutlari
  • 53% rakyat Malaysia akan menyusun kerusi dan menghias meja makan bila mereka ada menjemput tetamu datang makan.
    [Alahai. Nanti lepas makan, mesti sepah juga. Tapi, aku tetap setuju]

  • Bekas Menyimpan Makanan
  • 15% rakyat Malaysia gemar dan selalu masak mee segera.
    [Aku gemar juga. Tapi, tidak selalu]

  • Dapur
  • Lebih 63% ibubapa di Malaysia mahu memanfaatkan masa di rumah untuk anak-anak.
    ['Mahu' ok. Bukan 'telah'. Faham kan betul-betul. Tapi baguslah kalau dah ada niat.]

  • Penyimpanan Barang Dapur
  • 5% rakyat Malaysia telah kehilangan pisau mereka di dapur.
    [Siapa curi? Selalunya disebabkan oleh tersalah letak. Bila nak guna, masa tu lah tak jumpa. Angin betul!]

  • Sofa
  • 28% rakyat Malaysia mengatakan yang mereka gemar menukar sofa.
    [Sangat betul. Dan sangat releven. Lagi-lagi di musim perayaan]

  • Ruang Tamu
  • 57% rakyat Malaysia memberitahu bahawa malam yang ideal adalah dengan menonton filem yang hebat.
    [Kalau menonton midnight dikira tak?]

  • Ruang Kerja Di Rumah
  • 57% rakyat Malaysia mahukan segalanya dalam keadaan kemas bila ingin bekerja di rumah.
    [Kalau ruang kerja di pejabat semak. Sama dengan je bila di rumah.]

  • Bilik Tidur
  • 50% rakyat Malaysia berasa selesa bila di bilik tidur.
    [Apa cerita lagi 50%? Adakah sebab bujang? Maka tak selesa?

  • Almari Baju
  • 84% rakyat Malaysia mempunyai terlalu banyak pakaian di rumah.
    [Yang ni pun aku sangat setuju. Orang perempuan ni suk abeli baju bukan ikut keperluan. Eh! Ada dinyatakan ke?]

  • Permainan
  • 21% rakyat Malaysia membawa pulang permainan untuk anak-anaknya.
    [Aku takde anak. Tapi, kalau aku ada. Aku takkan manjakan dengan mainan. Aku rasa ramai juga yang macam aku. Sebab tu cuma 21% je.]

  • Hadiah
  • 11% rakyat Malaysia gemar memberi hadiah.
    [Lagi 89% suka terima hadiah saja. Taik hidung masin!]
Menarik kan fakta yang diberikan. Dan kesemua fakta-fakta yang IKEA berikan ni, ada berkaitan dengan barang yang mereka jual. Menarik sekali.

2 Komen

  1. Narina Joe "Najo" // Saturday, November 15, 2008 10:57:00 PM  

    heh..thx for the visit..

    entry ni menarikk...hidup ikea!

  2. PakciQue // Monday, November 17, 2008 12:33:00 PM  

    najla: Hahaha...kipas-keras-mati IKEA ke..?