Quarantine - Sebuah Review

Dicatat oleh PakciQue | 11/17/2008 12:34:00 PM | , | 4 Komen »

Kalau nak tahu pengalaman seharian aku pada Sabtu lepas, sila ke blog PakciQue.TK. Aku cerita baik punya terperinci.

Sedangkan kau kena kurung dengan mak kau tak bagi kau keluar rumah, kau dah panas punggung. Ni kan pula kau kena kurung dalam sebuah bangunan yang kau langsung tak tahu puncanya. Apa reaksi kau?

Kalau kau nak tahu apa sinopsisnya, boleh tanya en google. Aku tak pandailah nak olah ayat untuk dijadikan sinopsis.

Apa yang aku boleh cakap adalah, WOW! Memang teruja dan terpegun. Bukan pada jalan cerita saja. Tapi, pada sinematografi dan permainan kamera.

Untuk pengetahuan. Filem ini umpama sebuah rakaman dari seorang jurukamera wartawan. Jadi, banyak 'one shot scene' yang dibuat. Yang ini membuatkan aku bertanya dalam hati "Macam mana kau buat?" Kau akan lebih faham kalau kau tonton sendiri dan perhatikan pergerakan kameranya.

Spoiller Alert!!! [Sila highlight untuk baca]

Adegan seorang pegawai bomba jatuh dari tingkat 4[mungkin] agak mengejutkan dan ia dibuat dalam 1 shot. Tiada suntingan. Aku tak tahu sama ada mereka menggunakan stuntman, dummy atau CGI. Tapi memang menakutkan. Dan mengkagumkan

Begitu juga dengan seorang rakan mereka berjalan dengan kaki yang patah di bahagian buku lali, anjing yang menyerang [tanpa jurulatih], dan adegan kejar mengejar yang aku rasa memerlukan latihan berulang kali untuk mendapatkan timing yang tepat.

Oh! Dan satu lagi. Kat mana pengarah dia duduk eh?

Kalau kau pernah tengok cerita Cloverfield [aku takde kesempatan untuk menonton], teknik "Shacky Camerawork" juga digunakan dalam filem ini. Kalau dalam Cloverfield kau akan pening-pening sampai rasa nak muntah. Tapi, untuk Quarantine, kurang sedikit. Aku tetap syorkan kau bawa beg plastik sebagai langkah berjaga-jaga.

Apa-apa pun. Aku sangat syorkan untuk kau pergi menonton filem ini. Sangat-sangat berbaloi. Dan lepas kau dah tonton filem ni, jangan lupa komen ok. Aku tunggu komen kau yang berbunyi, "PakciQue! Seram gila. Sampai tercirit aku!" [Itulah fungsi sebenar beg plastik.]

Terima kasih kepada YouthSays atas peluang keemasan ini. Nanti jangan lupa ajak lagi.

4 Komen

  1. Anonymous // Monday, November 17, 2008 1:57:00 PM  

    Menarik, nanti nak tengok lah...

  2. Azwani Shaari // Monday, November 17, 2008 2:50:00 PM  

    Ok, nak tgk this coming Wed.. Harap2 lg thriller dr no vacancy :D

  3. PakciQue // Wednesday, November 19, 2008 3:21:00 PM  

    -Reply-

    Lisa: Yup..Silalah tengok...

    Azwani Shaari: Aku rasa mesti sama thriller mcm No Vacancy...

  4. Anonymous // Wednesday, November 19, 2008 4:06:00 PM  

    dah tgk citer ni.. kurang best dari cloverfield.. sebabnye.. er.. nama je cameraman tapi x pandai guna camera.. asyik blur.. je.. esh3..