Review: Quantum of Solace

Dicatat oleh PakciQue | 11/11/2008 09:46:00 AM | | 5 Komen »

Ni adalah sambungan dari cerita aku pergi buat Pra-Pertunjukan Magik hari sabtu lepas. Lepas layan magik, aku layan James Bond.

Macam aku cakap dalam entri lepas, cerita ini tidak mampu nak lawan keterujaan aku terhadap magik aku. Tapi, takpelah. Aku tetap akan bagi review yang sedap-sedap.

Mula-mula je dah keluar iklan berlambak-lambak. Kata pukul 12.10. Tapi, 12.30 baru start. Dari iklan Telefon Bimbit Samsung, sampai ke iklan arak, semua ada.

Babak awal adalah babak lumba kereta di dalam terowong. Sangat menarik dan sangat cantik. Kalau berdasarkan temubual Daniel Craig di sebuah rancangan, beliau kata 6 buah Aston Martin telah diranapkan. Memanglah, habis semua kereta kau cabut pintu bahagian pemandu. Dan teknologi dan kelengkapan semasa membuat pengambaran tersebut, memang sangat tinggi. [Berdasarkan tontonan di belakang tabir].

Kemudian, ada aksi kejar-kejar atas bumbung. Oh! Dah macam filem Bourne Ultimatum campur Jackie Chan terutama adegan melompat dari satu bangunan ke celah beranda bangunan di sebelah yang lain.

Adegan 'Hand Combat' juga sangat cantik. Buk Buk Buk. Mati. Senang je.

Lepas-lepas tu filem ni hampir membuatkan aku tak rasa apa-apa. Kosong.

Kali ni, Daniel dikhabarkan melakukan hampir keseluruhan adegan stunt. Menumbuk, menendang, melompat, drift kereta, memandu bot pancung, semuanya dia buat sendiri.

Ada satu adegan membuat lompatan menggunakan motosikal, itu juga dibuat sendiri oleh beliau. Tapi, yang menjadi lebih menarik, adalah pergerakan kamera itu. Sebuah kamera diletakkan di hadapan sebuah motosikal yang lain, dan mengekori motosikal yang ditunggang oleh Daniel dari belakang dan membuat lompatan yang sama. Bila ditonton di layar, memang cantik sekali.

Teknik ini hampir sama dengan teknik dalam filem Bourne Ultimatum di mana ketika Bourne membuat lompatan dari atas bangunan ke tingkap bangunan disebelah, sebuah kamera diikat di hadapan seorang jurukamera/stuntman dan membuat lompatan yang sama mengikut di belakang Bourne.

Oh! Aku suka.

Dan kalau kau perasan. Babak 'trade mark' James Bond melepaskan tembakan ke arah penonton tidak diletakan di babak awal. Tetapi diletakkan di babak akhir. Kenapa? Sebab, filem ini boleh dikatakan sebagai sambungan kepada filem Casino Royale. Jadi, senang kata filem terbaru ini bukan filem James Bond dengan misi yang baru.

Ok lah. Taknak cakap banyak. Kau pergilah tengok sendiri. Tapi, jangan kecewa pula. Sebab adegan ranjang telah dipotong habis. Zasst! Langsung takde.

Kepada yang dah tengok, mari komen. Nanti aku letak link.

5 Komen

  1. Ajami Hashim // Tuesday, November 11, 2008 9:54:00 PM  

    "Adegan 'Hand Combat' juga sangat cantik. Buk Buk Buk. Mati. Senang je."

    bukan Pang Pang Pang ker? nice rev bro ;-)

  2. RaFFLeSiA MeRaH // Wednesday, November 12, 2008 8:35:00 AM  

    insyallah, ader masa nanti akan ku cuba jugak siap kan tag ni yerrr...tapi wat masa ni x sompekkk lagi laaa...hiksss....

  3. ceri masam // Wednesday, November 12, 2008 7:46:00 PM  

    bestlah cerita nih...

    :p

  4. PakciQue // Friday, November 14, 2008 10:27:00 AM  

    ajami hashim: Wah..ajami yang aku selalu lepak kat blog dia..dia dah lepak kat blog aku plak..ahakz..thanx sbb sudi dtg...

    Tapi apsal bunyi Pang Pang Pang? Dorang main lempang2 ke..?bukan tumbuk2 eh..?

    ahakz..

    rafflesia merah: Alamak..salah ruangan komen lor..Tapi apa2 pon..jgn lupa buat..kalo dah buang.jgn lupa bgth..k..

    one love: Memang besh..thanx sbb sudi singgah..

  5. Belog Cik Peanut // Monday, December 15, 2008 9:03:00 PM  

    citer tu best loh...teruja tengok...
    lalalal...
    apapun...memang best kalu tonton yang mid night nyer...
    hehehehhe