Anonymous dan Kesannya ke Atas Blog

Dicatat oleh PakciQue | 9/13/2008 03:23:00 PM | , , | 0 Komen »

Sebelum ni aku tak berapa kisah. Tapi aku tetap tak galakkan. Bukan sebab aku benci. Tapi aku nak berkenalan. Jadi aku dapat kenal karektor komentar aku walaupun aku tak kenal siapa komentar aku tu.

Komen di entri Goda Episod 4 menceritakan segala-galanya. Bukan menjadikan ia sebagai satu isu. Tapi aku harap, pembaca-pembaca yang budiman dapat mengelakkan penggunaan Anonymous. Aku lebih menggalakkan kau menggunakan option name/url kalau kau takde akaun blogger atau Open ID akaun. Kalau kau letak nama yang bukan-bukan atau pelik-pelik pun aku tak kisah. Asalkan aku tahu itu datang dari kau. Kosongkan je ruangan url tu kalau kau takde laman web/blog untuk diletak. Takpun, letak je alamat google.

Tapi, kadang-kadang takut pula ada orang mengaku atau menyamar sebagai diri kau. Jadi, aku cadangkan kau daftarkan nama samaran kaun tu dengan blogger. [Tapi kalau kau dah ada akaun gmail, tak perlu daftar blogger. Gunakan sahaja akaun gmail kau tu.] Iyelah. Nanti takut jadi isu tiba-tiba ada pula manusia tidak bertanggungjawab menyamar sebagai diri kaun dan membuat onar di ruangan komen. Yang buruk, nama kau juga. Dan aku juga akan terima kesannya.

Jadi, secara umumnya. Menggunakan nama atau nama samaran ketika memberi komen menunjukkan diri kau seorang yang bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Walaupun aku tak menggunakan nama sebenar, sekadar penggunakan nama samaran PakciQue [Park-Ceek]. Tapai, kalau kau buat search di google, takde orang lain yang menggunakan kata kunci ini selain dari aku. Hehehe.

0 Komen