CNN Dan Hologram

Dicatat oleh PakciQue | 11/06/2008 11:29:00 AM | , , , | 2 Komen »

Aku tak tengok. Tapi, aku tau cerita ni. Tu pun sebab aku gi berjalan-jalan dengan en. google. Dan entri ni ada sedikit kaitan dengan entri yang ini.

CNN ketika membuat liputan akan pilihanraya presiden Amerika, telah menggunakan teknologi Hologram dengan menampil imej Jessica Yellin dalam bentuk 3D di dalam studio bersama-sama dengan Wolf Blitzer.

Saksikan sedutan temubual itu di bawah.



Teknologi hologram ini di hasilkan dengan menggunakan 35 buah kamera berdefinisi tinggi untuk menghasilkan imej yang cantik dan merangkumi 360°. Lebih kurang macam filem The Matrix. Tapi, Matrix tu gambar pegun. Yang ni gambar bergerak. Kira senang cakap macam daam filem Star Wars la. Tu pun kalau kau jenis layan Star Wars.

Lelaki yang bertanggungjawab memastikan sistem hologram ini berjaya direalisasikan adalah David Bohrman.

Saksikan sedutan temubual pembikinan hologram di bawah.



Terdapat pula satu blog yang mengatakan bahawa hologram itu bukan hologram yang sebenar. Yang ditampilkan di dalam studio hanyalah sebuah imej 2D. Imej hologram yang berbentuk 3D hanya dihasilkan untuk tontonan di TV saja. Dan macam buat filem pula kan?

Ala. Nama pun CNN. Agensi berita paling putar alam. Jadi, tak mustahillah kalau dia tipu juga pasal hologram tu.

Kau rasa betul ke palsu?

Pautan: Paul Levinson | Techie Diva | Gear Log

2 Komen

  1. Anonymous // Thursday, November 06, 2008 4:37:00 PM  

    hm..aku rase tipu..aku sebenarnye tak berape gemar cite mat saleh ni..semua ade yang tipu untuk mengaburi mata manusia semua..so jgn suke terpedaya..n jgn perdaya org...tp pendapat masing-masing kan..kau ni bagus kan sampai hal politik luar pon ko suke amik tahu..tak tahu nnt jd katak bawah tempurung plak..

  2. TelagaJoke // Saturday, November 15, 2008 12:47:00 PM  

    Hologram is a technology built by human. Same as Malay people dulu guna hantu raya itu pun hologram. Kalau telegram pakai tele technologi.