Mari Mengenal Twitter Siri 02

Dicatat oleh PakciQue | 11/07/2008 11:13:00 AM | , , | 2 Komen »

KLIK SINI untuk Mari Mengenal Twitter Siri 01

Aku ada perasan beberapa kawan blog aku [atau blog kawan sebenarnya?] yang sebelum ni tak menggunakan Twitter, telah mendaftar bersama Twitter. Dan belum sempat aku menurunkan ilmu cara-cara meningkatkan trafik dengan menggunakan Twitter, sudah ada yang telah memulakan langkah-langkah meningkat trafik ke blog mereka dengan Twitter.

Err. Faham tak? Dengan kata yang lebih mudah. Twitter ni sebenarnya mudah untuk difahami.

Dan sebenarnya banyak maklumat dan tutorial yang lebih advance yang kau boleh dapat jika kau tanya en google. Tapi, mestilah dalam bahasa inggeris kan? Kalau nak dalam bahasa melayu. Ha, blog aku ni kira sedikit sebanyak dapatlah membantu kau. Ok?

Ingat tak ada satu perenggan di entri terdahulu yang dihujung ayatnya aku warnakan dengan warna biru?
Twitter ni lebih kurang juga macam blog. Cuma lebih ringkas dan terhad (140 aksara saja). Dah macam main SMS pula. Tapi, yang menariknya, kau boleh dapatkan update terkini atau memberikan update terkini dengan mudah dan pantas. Kau sarapan apa tadi. Lepas tu kau buat kerja apa. Makan tengahari kat mana. Dengan kata mudah. Setiap apa yang kau buat, kau boleh kemaskini secara langsung. [Nota untuk PakciQue: Ada huraian lanjut untuk perenggan ini dalam entri akan datang.]
Apa yang aku nak huraikan ni, sebenarnya banyak tools atau alat yang boleh kau gunakan untuk membantu kau mengurus akaun Twitter kau. Contohnya, kau boleh membuat update dan mendapat update menerusi SMS. Tapi aku tak pernah cuba lagi. Kalau pernah cuba, mari kongsi bersama.

Ok, untuk edisi ke-2, aku akan memberikan beberapa petua [perkataan 'teknik' aku rasa lebih sesuai kan?] untuk mendapatkan follower yang ramai. Macam tagline yang aku selalu guna. "U Follow Me. I Follow U." Jadi, dengan kata mudah. Untuk mendapatkan follower, kau kena follow orang lain dulu. Dan beri masa kepada orang itu untuk follow kau semula atau menjadi follower kau. Maka, kau boleh mula follow seberapa banyak orang yang kau mampu. Mungkin 100, 200 atau 1000. Mengikut bacaan aku, maksimum yang dibenarkan adalah 2000. Bila cukup seminggu atau 2 minggu, kau kena buat analisis mana-mana yang tidak follow kau semula, kau boleh remove mereka dari senarai following kau. Maaf. Terpaksa menggunakan perkataan bercampur aduk.

Berikut adalah tools yang boleh membantu kau mengenalpasti siapa yang kau follow dan siapa yang follow kau.
  • LessFriends
    Untuk melihat sama ada orang yang kau follow tu, follow kau balik atau tak.

  • Friend or Follow
    Untuk kau lihat siapa yang follow kau, siapa yang tidak.

  • Qwitter
    Untuk lihat siapa yang telah keluar dari follow kau.

Diharap, tools ini dapat membantu kau untuk meningkat bilangan follower kau dan sekaligus meningkat trafik ke blog kau.

Dan penutup kata, bagi yang masih tiada akaun Twitter, marilah daftar dan follow aku.

U Follow Me. I Follow U.

2 Komen

  1. Anonymous // Friday, November 07, 2008 3:41:00 PM  

    Sy selalu guna sms jer for update...senang kalau gi mana2 pun boleh update follower kita.

  2. Anonymous // Friday, November 07, 2008 3:53:00 PM  

    siapa yg belum lg mendaftar dgn twitter ni, daftar la segera ek. sbb rugi kalau kau tak join. huhu..

    shukor.. kalau guna SMS tu kena bayar tak? ahakz! nak juga try tp takut kredit tak tahan. hehehe..