Goda 8TV #08 - Finale

Dicatat oleh PakciQue | 10/13/2008 09:38:00 AM | , , , | 4 Komen »

Akhirnya tamat jua sebuah drama yang memberi sedikit sebanyak pengajaran kepada para lelaki yang kebuntuan dalam menghadapi dan menyelesaikan masalah cinta. Kecewa. Itu yang dapat aku ulaskan dengan1 perkataan bila wajah M didedahkan bukan saja kepada Sanya. Tapi, semua peminat-peminat dia pun dah kenal siapa M. Aduh!

Apa-apa, masih banyak perkara yang masih boleh dikongsikan dengan kau semua. Sebelum apa-apa, aku nak minta maaf atas kelewatan ulasan ni. Hujung minggu lepas, aku balik JB sebab nak pergi beraya dengan Fara. Dan aku pun masih belum berkesempatan nak ulang tayang Drama Goda lagi.

Untuk minggu ni, tiada pecahan sub-plot. Setiap watak bergerak secara selari. Tapi, ulasan aku kali ini lebih kepada ulasan setiap watak. Sebab, penceritaan untuk episod terkahir ni lebih kepada pendedahan watak M.

M

Awal-awal dah tunjuk gambar M masa di sekolah. Dan aku dah dapat bayangkan wajah M akan didedahkan sama ada kepada Sanya atau penonton.


So, who am I? Some said, M is for mystery. Really? Jadi, cuba tengok gambar ni. Antara muka-muka ni, terselit muka saya. Biasa je kan? Jadi, macam mana kalau saya kata, antara kita semua ni sebenarnya, tak banyak beza. - M
Kemudian, baru kita tahu yang M tiba-tiba menyepi diri selama 2 hari [tapi penonton kena tunggu 2 minggu] sebab koma selepas menjalani pembedahan kaki palsu. Oh! Dia cacat rupanya. Tapi, cacat sebab kemalangan atau cacat lahir tidak pula dinyatakan. jalan raya. Koma 2 hari. Remuk kakinya.

It was a freak accident. Kaki kanan I remuk. 2 hari I koma. - M
M bukan pakar psikologi. Tapi, niat membantu orang lain adalah agar orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah dia lakukan.

Well, I pun manusia juga kan? Pernah buat silap. Buat salah. Jadi, apa yang I belajar dari kesalahan tu, I gunakanlah untuk tolong orang lain. Why should all of us make a some mistake anyway, right?- M
Apa yang telah berlaku pada M. Mari kita berspekulasi.

Sanya

It's ok Burhan. Thanks for the warning. I think she found me. - M
Akhirnya usaha Sanya untuk membongkar identiti M berjaya. Dan dapat dilihat akan wajah kekesalan Sanya atas apa yang dia telah lakukan. Namun, puas.

Yang lawaknya, bila pihak atasan Harian Kota berusaha mensensasikan cerita M dengan meningkatkan wang ganjaran RM100 setiap hari. Tapi, akirnya menyuruh Sanya yang membongkarkan identiti M sendiri. Jadi, selamatlah duit ganjaran tu. Apa da!

Sanya kemudian mendapat tawaran "Iowa Writer's Residency" di Amerika selama 4 bulan. Dan ini menyebabkan dia perlu berhenti kerja. Hahaha. Dapat juga dia nak berhenti kerja. Kan memang dari episod 1 lagi Sanya nak berhenti kerja.

Burhan

Aku masih tak tahu apa motif Burhan nak tolong Sanya mendedahkan identiti M. Tapi, bila Burhan dah tahu apa sebenarnya yang telah terjadi pada M, baru dia gelabah nak cuba mengelak dari berjumpa dengan Sanya. Jelas sekali, kecacatan M mengundang simpati.

Burhan juga telah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah di dalam Corona Holdings. Walaupun pada awalnya dia seolah-seolah ingin menghantar surat perletakan jawatanya.

Ini menunjukkan bahawa kisah Burhan dan Adela belum tamat lagi. Tapi, kisah M, pada aku seakan sudah sampai kepenghujungnya dengan pendedahan identiti M.

Adela | Adam | Datuk Razak

Adam ingin membawa Adela ke Sierra Leone bila mereka telah berkahwin. Ingin berbulan madu di sana katanya. Siap nak tengok kat Google Earth lagi.

Tapi, nampak Adela seakan berat hati. Dan aku dapat lihat satu peluang di situ.

Kemudian, muncul tragedi Datuk Razak meninggal hanya kerana tertelan biji cempedak. Memang kelakar. Tapi, kerana kematian Datuk Razak, muncul satu aliran penceritaan yang baru.

Keseluruhan

Permulaan dan pengakhiran cerita perlu kuat. Permulaan yang kuat perlu untuk menarik minat dan memaku penonton menonton episod pertama dan episod-episod seterusnya. Episod penamat pula perlu kuat untuk memuaskan hati penonton.

Aku hanya puas dengan episod permulaan. Episod akhir sedikit mengecewakan walaupun sebenarnya meninggalkan beberapa sepkulasi jika ada musim kedua.

Sudut kamera yang menyorok wajah M ketika Sanya bertemu dengannya di hospital sangat cantik. Dan ketika ni, aku rasa wajah M tidak akan didedahkan kepada penonton. Hanya kepada Sanya dan Burhan sahaja. Tapi, meleset bila bukan setakat penonton saja yang tahu. Tapi, para peminat M juga tahu. Oh.

Aku suka babak Sanya dan En Zainal. Berulang-ulang kali Zainal dipanggil ibunya. Ini menjelaskan yang Zainal anak emak. Rujuk Drama GODA episod satu.

Babak ketika di dalam bilik mesyuarat ketika Adela mengumumkan dirinya sebagai Pengerusi Corona Holdings seakan-akan gaya seorang Lady Boss.

I'm 24. I'm the new CEO of Corona Holdings. Accept it.
I'm my father's daughter. And I'll be a good leader. Believe it. - Adela
Kalau kau orang perasan, Burhan, Sanya dan Adam menggunakan nada dering telefon bimbit yang sama. Mereka menggunakan nada dering skena

Ok. Tu je ulasan aku. Aku mengalami sedikit demam. Jadi, entri pun macam orang tengah demam. Tunggu entri Pasca GODA nanti ok.

Mungkin kita rasa kita kenal seseorang. Tapi hakikatnya tak. Mungkin juga kita rasa kita kenal diri kita. Tapi hakikatnya tak. Jadi, kalau kita tak cuba kenal diri sendiri, apa yang boleh kita tunjukkan pada orang lain? Jadi, beranikah kita menunjukkan diri kita yang sebenar? - M
to Miss GODA: My prediction for your name is Law Gwo Yunn. And let me know how to contact you. You can email me pakcique[at]gmail[dot]com

p/s: Jangkaan ramai bahawa M tu adalah Zizan Nin ternyata silap. Entah. Aku pun tak tahu siapa dia. Berdasarkan kepada tulisan di blog ni, [update: Link ke blog tersebut terpaksa dikeluarkan atas permintaan pihak-pihak tertentu. Harap Maklum. Terima kasih] M dilakonkan oleh abangnya [Shahredza Minhat]. Terima kasih pada Zul. Tolong beritahu kalau anda tahu maklumat yang lebih lanjut pasal pelakon M.




4 Komen

  1. Anonymous // Monday, October 13, 2008 3:11:00 PM  

    xtaula nama pelakonnya..nanti aku find out..eh ko rase ada season 2 x citer nieh?x puas hatilaa borhan ngan adela punyer story tergantung sampai situ ajee...

  2. Anonymous // Monday, October 13, 2008 7:26:00 PM  

    pakcikque,name pelakon yang pegang watak M tuh Redza Minhat..aku tanye kat Lash..:-)

  3. Anonymous // Friday, October 17, 2008 12:17:00 PM  

    Ahaha... so u very sure PCk Q that itu ialah saya?

    So what facts did u get, to come dwn to conclusion ini? nak dengar sikit...U maybe wrong??....

  4. PakciQue // Friday, October 17, 2008 3:36:00 PM  

    syd: ko kenal ke ngan Lash tu..?pergh..hebat2..

    behind goda: i just tembak2 je..tp i rasa u punye kerja mesti xde partner..so mne2 title yang ada dua org i reject..then u sgt tahu psl scene atas bumbung tu..so u mesti someon eyg perlu ada di site...so just my guest la..betul ke x...?